IHMISAIHEISET TYÖT

mallityö 1lk oppilaiden

Ihminen

taso: 1-6lk

tavoitteet: Ihmisen mittasuhteiden hahmottaminen piirtämällä

Tarvikkeet: rullakartonkia tms., pullovärit

Toteutus:

Pareittain/ ryhmissä, 1 asettuu lattialle paperin päälle selälleen johonkin asentoon, toiset piirtävät ääriviivat. Maalataan pulloväreillä yksivärisiksi tai suunnitellaan vaatteet ja piirretään kasvot. Annetaan kuivua, leikataan irti.

Sovellus: 

- YLT Ihmisjaksossa voi piirtää tai liimata vaikka narusta suolistoa, verisuonet, askarrella erivärisistä kartongeista sydämen,   ruoansulatuselimistön yms. Luokka-asteen aihealueen mukaan.

- Kansainvälisyyskasvatus: Maalataan eri maiden kansallisasuja / tyypillisiä asusteita ihmishahmoille. Tai maalataan paita / mekko jossa on kyseisen maan lippu kuvattuna (esim. suomalaisella valkoinen paita jossa edessä iso sininen risti).


 

mallityöt 1lk oppilaiden

 

Ihminen, kasvokuva, omakuva

taso: 1-6lk

tarvikkeet: Lyijykynä, grafiikkakynä, hiili, karheapintainen paperi, fiksatiivi hiilen kiinnittämiseen

Työskentelyohje:

Tutkitaan kasvojen mittasuhteita. Harjoitellaan piirtämään ohjatusti erilaisia silmiä (luomet, silmäripset, kulmakarvat, pupilli), neniä, suita, korvia. Tarkastellaan omaa kuvaa peilistä / kaverin kasvoja. Tarkastellaan erilaisia ilmeitä. Piirretään eri tunnetiloissa olevia ihmisiä (äreä, iloinen, surullinen, yllättynyt..).

Varsinainen työ hahmotellaan lyijykynällä. Tutkitaan varjokohtia ja varjostetaan lyijykynällä/ grafiikkakynällä/ hiilellä. Kiinnitetään hiili fiksatiivilla (ulkona).


 

DSC02014-normal.jpg

Ihmisen kasvot massasta

(Tässä 2lk:n aiheena Kalevalan henkilöt) 

taso: 2-6lk

tarvikkeet: massaa tai savea, muotoilupuikkoja/veitsiä, pullovärit, askartelulakkaa, rautalankaa

toteutus: 

- Aloitetaan muokkaamalla massasta hieman kupera. Painellaan ja "työnnetään" massaa sormenpäillä jotta saadaan muokattua esim. nenä. Vältetään liittämästä irrallisia palasia jotka helposti saattavat irrota massan kuivaessa. Kostutetaan tarvittaessa jos massa alkaa kuivua ja halkeilla. 

- Jos osia halutaan liittää (esim. silmät), karhennetaan ja kostutetaan liitettävän osan tausta (sekä se kohta karhennetaan johon palanen halutaan liittää) jotta osa pysyisi hyvin kiinni. Käydään liitetyn osan reunat läpi puikolla/veitsellä ja painetaan ne huolellisesti kiinni taustaansa.

- Valmiiseen työhön painetaan reiät esim. neulepuikolla, jotta työhän voidaan pujottaa myöhemmin rautalanka ripustusta varten. Reiät kannattaa tehdä tarpeeksi kauas työn reunoista!  

- Jätetään valmis työ kuivumaan muovin alle (muovi väljästi työn päällä). Avataan muovia esim. päivän ajaksi ja laitetaan yöksi taas muovin alle, jotta työ ei kuivu liian äkkiä ja sen johdosta ala halkeilemaan.  

- Maalataan kuivunut työ esim. pulloväreillä. Värin kuivuttua lakataan. 

- Pujotetaan rautalanka paikoilleen ripustamista varten. 

 

 

mallityö 6lk

Pienoispatsas (ihminen)

Taso: 1-6lk

tavoitteet:
Ihmisen mittasuhteiden omaksuminen, saven muotoilu, kolmiulotteisuus

Tarvikkeet: savea, muovailuveitsiä/ tikkuja tms. (maalaamiseen pullovärit + lakka tai spraymaali, kuvassa kultaspray)

Työskentelyohje: 

Aiheena ihminen; ollaan tutustuttu ihmisen mittasuhteisiin ja piirretty ihmisiä eri asennoissa (esim. nopeina croquis piirroksina). Muovaillaan savesta ihminen (kuvassa teemana UE; maailman uskonnot, Buddhalaisuus), käytetään apuna muovailuveitsiä. Mahdollisimman vähän irto-osien liittämistä (liitokset karhennetaan ja kostutetaan) varsinkin jos käytössä ei ole polttouunia. Jos käytössä on savenpolttouuni, valmiit työt raakapoltetaan (poltettavat työt muotoiltava sisältä ontoiksi). Muutoin annetaan kuivua vähitellen (osittain muovin alla) tarpeeksi kauan ennen maalausta. Maalaus on helppo suorittaa pulloväreillä (värin kuivuttua lakkaus askartelulakalla) tai sumutettavalla spraymaalilla (ulkona).



  mallityöt 2lk

Väinämöinen

taso: 1-6lk

tavoitteet: Ihmisen kasvojen mittasuhteet ja osat, valo-varjo, Väinämöisen persoonallisuuden kuvaaminen

- Tarkastellaan Väinämöisen kuvaamista suomalaisessa taiteessa

- Kts. työskentelyohjeet ylempää kohdasta "Ihminen, kasvokuva, omakuva"