SYKSYAIHEISET TYÖT

DSC04630-normal.jpg

Muurahainen

Taso: 1-4lk (mallityöt 1lk oppilaiden)

Tarvikkeet: Vesivärimaalaukseen soveltuvaa paperia, lyijykynä, vahavärit, vesivärit

Toteutus: 

- Tarkastellaan muurahaisen rakennetta kuvista (+ luonnossa).

- Hahmotellaan suurennettu kuva muurahaisesta paperille.

- Rajataan muurahainen ruskealla vahavärillä.

- Sekoitetaan ruskean sävyjä vesiväreillä, maalataan muurahainen. Pyritään käyttämään tummaa ja vaaleaa ruskeaa, punaruskeaa, kellanruskeaa eri osissa. 

- Haetaan luonnosta havunneulasia (männyn) ja tarkastellaan niitä, piirretään havunneulasia vahaväreillä (keltaisella, oranssilla, vaalean ruskealla) paperille.

- Maalataan vihreällä vesivärillä tausta, havunneulasten yli. Voidaan sekoitella eri sävyjä vihreästä ja käyttää esim. keltavihreää, sinivihreää, tummempaa ja vaalempaa. 

- Testataan vesivärien sävy aina kokeilupaperille ennen varsinaisen työn maalaamista.

 

DSC04640-normal.jpg

Leppäkertut lehdellä

Taso: 1-2 lk (mallityöt 1lk oppilaiden)

Tarvikkeet: paperia, vahavärit, vesivärit

Toteutus: 

- Tarkastellaan leppäkertun rakennetta kuvista (ja luonnossa).

- Hahmotellaan paperille iso lehti.

- Hahmotellaan lehdelle leppäkerttuja (tarpeeksi isoja!).

- Rajataan leppäkertut mustalla vahavärillä + pää mustaksi.

- Väritetään leppäkerttujen siivet punaisella vahavärillä.

- Piirretään ja väritetään mustalla vahavärillä pilkut leppäkerttujen siipiin. 

- Maalataan lehdet vihreiksi vesiväreillä.

- Kun vihreä väri on kuivunut, leikataan lehdet ääriviivoja pitkin irti.


Maataide

Taso: 1-6lk

- Taidetta luonnon antimia hyödyntäen; koulun pihapiirissä tai metsäretkellä.

- Materiaalit löydyttävä maasta (ei saa katkoa oksia tms.)

- Yksilö / pari / ryhmätyönä

- Valmiille työlle nimi, kierretään yhdessä kaikki työt läpi ja tekijät saavat esitellä teoksensa.

sovellus:

- Opettaja antaa aiheen etukäteen tai oppilaat keksivät aiheita jotka arvotaan ryhmille työhön ryhdyttäessä

- Ryhmätyönä sopii hyvin myös eri-ikäisistä koostuville ryhmille

- Töiden valokuvaus lopuksi

 

 

Akvarelli "syksyn lehdet"

Taso: 3-6 lk (mallityö opettajan)

Tarvikkeet: vesivärit, akvarellipaperia tai tavallista piirustuspaperia, lehtiä malliksi

Toteutus: 

- Jos ei ole akvarellipaperia saatavilla niin paperin pintaa voidaan elävöittää seuraavalla tavalla: Piirustuspaperi rypistellään myttyyn, kastellaan märäksi, oikaistaan suoraksi ja laitetaan painumaan (painon alle). Paperi silitetään kankaan läpi ennen maalaamista tai maalaamisen jälkeen kun väri on kuivanut. Saadaan rypyläinen, eläväinen pinta paperille.

- Akvarellipaperille tai tavalliselle paperille maalattaessa kostutetaan paperilta lehden muotoinen alue puhtaalla siveltimellä ja vedellä.

- Maalataan lehti 2-4 värisävyllä (kostutettuun kohtaan). Annetaan värien sekoittua. (Harjoitellaan vihreän, oranssin, ruskean sekoittamista vesiväreillä, käytetään kokeilupaperia!)

- Kostutetaan jokaisen lehden muotoinen alue erikseen ja maalataan se, yksi lehti kerrallaan.

- Maalataan tausta vasta kun kaikki maalatut lehdet ovat kuivuneet. Tausta kostutetaan myös ensin, maalataan vasta sitten. Kuivumisen nopeuttamiseksi voi käyttää hiustenkuivaajaa.

- Taustassakin voi käyttää useampia värisävyjä tai jättää joitakin kohtia maalaamatta.

Sovellus:

- Yhdistä työhön vedenkestäviä vahaliituja tai akvarelliliituja jotka sekoittuvat vesiväreihin

- Jos käytät akvarellipaperia, voit tehdä lehtiin vetoja siveltimen toisella päällä joka on leikattu puukolla viistoksi. Vedot kannattaa tehdä värin ollessa vielä kostea. (Tavallinen piirustuspaperi saattaa revetä joten tätä voi testata vain paksumpaan akvarellipaperiin.) Jos maalaat lehden esim. keltaiseksi, ja keltaisen värin kuivuttua vihreäksi, ja teet vedot kosteaan vihreään, tulee vetojen kohdalta näkyviin alempi keltainen väri.

 


Linnut pellolla

Taso: 1-6 lk (mallityö 1lk oppilaan)

Tarvikkeet: Paperia, vahaliidut, vesivärit, (lintukirjoja)

Toteutus: 

- Tutkitaan lintukirjoista lintujen muotoja ja värityksiä. Hahmotellaan muutama lintu lyijykynällä ja väritetään väriliiduilla. Piirretään vahaliiduilla (esim. keltainen, ruskea, valkoinen) syksyistä sänkipeltoa.

- Sekoitetaan esim. ruskeaa tai vihreää vesiväreistä. Laveerataan vaakasuunnassa paperin reunasta reunaan. (Vahavärien tulee olla vedenkestäviä.)


 

Ötököiden käytävät

Taso: 1-3 lk (mallityö 1lk oppilaan)

Tarvikkeet: vahaliidut, vesivärit, leimasimia/ sabluunoita + tuputtimia, pullovärit

Toteutus: 

- Piirretään käytäviä vahaliiduilla. Käytävät voi värittää "umpeen" tai piirtää pelkät ääriviivat.

- Maalataan vesiväreillä tausta. Värit voidaan rajata esim. opetellaan sekoittamaan ruskean ja vihreän sävyjä. Annetaan taustan kuivua.

- Tehdään ötökät käyttämällä sabluunoita (esim. piirtoheitinkalvolle leikattuja) tai leimasimia (valmiita tai vaikkapa perunan puolikkaisiin kaiverrettuja). Käytetään ötökoissä pullovärejä. Väriä säästeliäästi ettei ötökkä leviä muodottomaksi.

Sovellus:

- Ötökät voisi tehdä myös sormiväreillä; paina sormella ötökän vartalo, lisää jalat piirtämällä tai maalaamalla sormivärin kuivuttua.



 

Kumikenkä kurasäällä paras on..

Taso: 1-4lk (mallityö 1lk oppilaan)

Tarvikkeet: vahavärit, vesivärit

Toteutus: 

- Piirretään kumisaapas sivultapäin (voidaan ottaa mallia oman kengän muodosta).

- Aletaan reunustamaan kenkää esim. neljällä vahavärillä. Värit toistuvat koko ajan samassa järjestyksessä. Rajataan kenkää huolellisesti niin ettei pohjapaperia jää näkyviin.

- Kun tausta on valmis, suunnitellaan kenkään kiva kuviointi (vahaväreillä) ja maalataan iloisenväriseksi vesiväreillä.

Sovellus:

- Kengän sijasta voi keskuskuviona olla myös esim. vaahteran lehti, joulukuusi, tms. "kulmikas" kuvio jolloin taustaviivoituksesta tulee mielenkiintoisempi.


 

 


Linnut                                                                              

Taso: 3-6lk (mallityöt 6lk oppilaiden)

Tarvikkeet: Karheapintainen paperi, pastelliliidut, fiksatiivia, (lintukirjoja)

Toteutus: 

- Hahmottele pehmeällä lyijykynällä

- Väritä pastelliliiduilla, käytä eri sävyjä (värien sekoittaminen ja häivytys esim. vanupuikolla). Varo ettei väri leviä tahattomasti (käsivartta ei saa pitää työn päällä).

- Lopuksi suihkuta fiksatiivia ulkona, tasaisella alustalla (sumutus tasaisesti n. 20-30cm etäisyydeltä, koko paperi läpi käyden). Fiksatiivi kiinnittää värin paperiin, muuten pastelliväri pölyää ja irtoaa. Fiksatiivi haisee vahvasti joten sumutus on parasta suorittaa ulkona.

Sovellus:

- Käytä erivärisiä papereita; töistä tulee iloisen kirjavia! Eikä taustaa tarvitse välttämättä työstää.

 


 

Metsä (vihreän värin sekoittaminen)

Taso: 1-3lk (mallityö 1lk oppilaan)

Tarvikkeet: Vesivärit tai peitevärit, vahaliidut, (valmiita eläinhahmoja)

Toteutus: 

- Piirrä ja väritä vahaväreillä puut (ja eläimet).

- Sekoita erisävyisiä vihreitä ja maalaa paperi kokonaan vihreäksi (laveeraus).

- Kun tausta on kuivunut, liimaa erilliset (vahaväreillä väritetyt) eläimet paperille.

 

 

 

Mustikka ja puolukka

Taso: 1-3 lk (mallityö 1lk oppilaan)

Tarvikkeet: Vesivärit, vahaliidut, mustikan ja puolukan varpuja malliksi

Toteutus: 

- Hahmottele mustikan ja puolukan varvut ja marjat. Väritä vahaliiduilla. Paina tarpeeksi jotta väriä on paksulti.

- Sekoita ruskeaa (testaa värisävyä kokeilupaperille). Laveeraa paperin reunasta reunaan ruskealla.

 

 

Iltahämärä

 

Taso: 1-6lk (mallityö 1lk oppilaan)

Tarvikkeet: Vahaliidut (tai mustaa paperia jos hahmot leikataan paperista ja liimataan), vesivärit

Toteutus: 

- Hahmottele paperille ihmisiä/ rakennuksia/ puita yms. Väritä mustalla vahavärillä. (Vaihtoehtoisesti piirrä hahmot mustalle paperille ja leikkaa irti).

- Maalaa koko paperi esim. sinisen eri sävyillä. Myös punaista voi käyttää "iltaruskoksi".

- Jos hahmot liimataan mustasta paperista, odota että tausta on kuivunut ensin.

Sovellus: 

- Isompien oppilaiden kanssa voisi lisätä tummille hahmoille myös varjot. Huomioi että varjot ovat samansuuntaisia. (Mieti esim. kuusta heijastuvan valon suunta.)

 

 

Juurekset

taso: 1-3 lk (mallityö 2lk oppilaan)

Tarvikkeet: Vahaliidut, vesivärit

Toteutus: 

- Jaa paperi vaakatasossa keskeltä kahtia (horisonttiviiva). Hahmottele viivan alapuolelle juureksien maanalaset osat.

- Hahmottele viivan yläpuolelle juureksien maanpäälliset osat (lehdet).

- Vahvista kaikki ääriviivat vahaväreillä.

- Maalaa juureksien maanalaiset osat vesiväreillä. (Testaa kokeilupaperille värisävyjä.)

- Maalaa juureksien maanpäälliset osat vesiväreillä.

- Maalaa "multa" ruskeaksi.

- Maalaa horisonttiviivan yläpuolelle jäävä tausta vihreäksi.

 

 

 

 



Muurahaiskeko (ryhmätyö)

Taso: 1-3 lk (mallityö 1lk oppilaiden)

Tarvikkeet: Rullapaperia (ruskeaa) tai iso kartonki, pullovärit, havunneulasia, liimaa

Toteutus: 

- Ryhmissä valitaan ketkä alkavat piirtää isolle paperille muurahaiskekoa ja sen käytäviä / ketkä lähtevät keräämään havunneulasia

-  Käytävät maalataan pulloväreillä esim. keltaisiksi.

- Havunneulaset liimataan käytävien väliin jääviin kaistaleisiin.

- Kun käytävien maali on kuivunut, maalataan mustalla ja ruskealla pullovärillä muurahaiset. Painetaan sormilla pää, keskivartalo ja takaosa. Valkoisella värillä voi painella munia johonkin onkaloon.

- Kun muurahaiset ovat kuivuneet, piirretään tussilla jalat (6kpl) ja tuntosarvet.

- Leikataan keot irti ja sommitellaan esim. korkkitaululle.

 


Raaputustyö

Taso: 1-6lk (mallityö open)

 Tarvikkeet: A5 paperi, vahavärit, teriä (tai esim. sakset) raaputtamiseen

Toteutus: 

- Väritä paperi erivärisillä vahaväreillä. Alueiden ei tarvitse olla säännöllisiä. Paina väriä paksusti paperiin; paperi ei saa kuultaa läpi.

- Väritä paperi uudelleen, tällä kerta mustalla mahdollisimman paksusti.

- Rapsuta kuvioita näkyviin esim. saksen terällä tai muulla sopivalla terällä. Älä rapsuta niin kovasti että paperi menee rikki. Tee terällä yhdensuuntaisia vetoja, älä "hinkkaa edestakaisin". Pidä terää sopivassa kulmassa niin että mustaa väriä lähtisi mahdollisimman paljon pois.

 

 

 Linolevykaiverrus "sieni"

Taso: 5-6lk (mallityö 6lk oppilaan)

Tarvikkeet: linolevyjä, kaiverrusteriä, linovärejä ja tela, (lasilevy tms. jolle väri levitetään), erilaisia papereita joille vedostetaan (+silkkipaperia voi kokeilla), laastaria :)

Toteutus: 

- Suunnittele kuviot ja piirrä ne lyijykynällä linolevylle.

- Kaiverra aina itsestäsi poispäin! Voit käyttää "kaiverrustukea" jos sellaisia on saatavilla, tai nikkaroida ne itse.. (vanerilevy jonka kahdella reunalla on rimat; linolevyn saa pysymään rimojen avulla tukevasti paikallaan).

- Käytä erilevyisiä teriä eri kohdissa. Tee erilaisia pintoja! Tarkoitus ei ole kaivertaa ainoastaan ääriviivoja!!! (Tarkastelkaa grafiikan vedoksia ja etsikää niistä mahdollisimman monenlaisia "pintoja"; viivoitusta, pisteytystä, ruudutusta jne...). Miettikää mitkä kohdat kaiverretaan täysin auki ja mitkä jätetään koholle. Tarkastelkaa kokonaisuutta; erottuuko pääasia taustasta.

- Levitä väri lasilevylle tms. Telaa väriä edestakaisin levyllä, väriä on sopivan paksusti kun se alkaa ratisemaan telan alla.

- Telaa väri linolevylle. Ole huolellinen reunoissa ja nurkkakohdissa, että niihinkin tulee tarpeeksi väriä.

- Paina paperi linolevyn päälle. Hierrä pyörivin liikkein hieman painaen ruokalusikalla koko paperi läpi.

- Nosta paperi varovasti. Tee vedoksia erilaisille (erivärisille, eripintaisille) papereille. Tarkkaile tarvitaanko väriä enemmän vai vähemmän. Väriä ei saa olla niin paljon että se tukkii kaiverretut kohdat, eikä niin vähän että paperi kuultaa kaikkialta läpi.

- Tee lopuksi "paspikset" vaikka mustasta kartongista. Ja tietysti vedostusmerkinnät jokaiseen vedokseen (tpla).

 

 

Tuulinen päivä

Taso: 1-3lk (mallityö 1lk oppilaan)

Tarvikkeet: värillinen paperi (mieti minkälaisen tunnelman haluat, valitse taustapaperin väri sen mukaan. Voisi olla esim. harmaa tai sininen, mallityön musta pohjaväri on melko dramaattinen..), vahavärit (puut/ pensaat), (puuvärit lintuihin), pullovärejä (heinikko), puutikkuja pullovärin levittämiseen. Mustikan tms. varpuja.

Työn eteneminen:

- Haetaan mustikan varpuja (puhdistettava ja kuivattava). Varvut asetetaan paperin alle hieman vinoon kun halutaan kuvata tuulessa taipuvia puita / pensaita. Jos halutaan "puumaisempia", katkotaan alaoksat ja jätetään varpuun selkeä "runko".

- Pidä vahaliitu lappeellaan ja hierrä väriä paperiin mustikan varvun kohdalta. Siirrä varpua halutessasi välillä. (Käytettävät värit voi rajata muutamaan väriin ennen työn aloittamista, esim. käytetään vain ruskeita + harmaata tai vaikkapa ruskeita ja vihreitä..)

- Tiputtele pulloväriä paperin alareunaan. Mieti sopivat värit (esim. ruskea ja keltainen tai vihreä ja harmaa...)

- Levittele tikulla väriä alhaalta ylöspäin "heinikoksi". Vedot tulisi olla samaan suuntaan kallellaan kuin puut/pensaat, jotta näyttäisi että heinikkokin taipuu tuulessa.

- Taivaalle voi lisätä esim. lintuja parveilemassa, tai vaikkapa kurkiauran. Linnut voi piirtää puuväreillä tai tuputtaa väriä sabloonan (piirtoheitinkalvolle tai kartongille leikatun) aukoista. Mallityössä on käytetty kartonkiin leikattua sabloonaa jossa on ollut kolme lintua. Oppilaat ovat värittäneet puuväreillä sabloonan aukot ja siirtäneet sabloonaa haluamaansa kohtiin.

 

Sateenvarjon alla

Taso: 1-3lk (mallityöt 1lk oppilaiden)

Tarvikkeet: värillisiä taustapapereita, vesiväripaperia, värillisiä kartonkeja, vahavärit, vesi/peitevärit

Toteutus: 

- Piirrä vesiväripaperille sateenvarjo. Jaa se useampaan "lohkoon".

- Koristele jokainen lohko tietyllä kuviolla (vahavärillä). käytä eri lohkoissa eri väriä.

- Maalaa sateenvarjo vesiväreillä. Vahavärein piirretyt kuviot jäävät näkyviin. Lisähaasteena maalaa jokainen lohko eriväriseksi.

- Leikkaa sateenvarjon kahvaosa kartongista.

- Suunnittele ja leikkaa kartongista otus joka on sateenvarjon alla.

- Leikkaa sateenvarjo ääriviivoja pitkin irti ja liimaa se + sateenvarjon kahvaosa sekä otus värilliselle paperille.

- Piirrä vahaväreillä sadepisaroita sateenvarjon yläpuolelle.


 

Siilen pesä

Taso: 1-4lk (mallityö 2lk oppilaan)

Tarvikkeet: (värillistä) paperia, vahavärit, puiden lehtiä, rapsutusterä / sakset tms. rapsutusta varten

Toteutus

- Väritä paksusti valkoisella vahavärillä pesän kokoinen alue (1 iso tai useampi pieni alue).

- Väritä valkoisen värin päälle paksusti mustalla vahavärillä.

- Rapsuttele eläin / eläimiä esim. saksien terällä. Älä hinkkaa edestakaisin ettei paperi mene rikki. Rapsuta saksien tylpällä päällä, koko ajan samaan suuntaan (itsestä poispäin). Voit kokeilla myös muita teriä (linokaiverrusterät). Jos menee pieleen, väritä uudestaan mustalla vahavärillä päälle. Valkoinen vahaväri tulee näkyviin rapsutettuihin kohtiin.

- Lisää pesän ympärille puiden lehtiä: aseta lehti paperin alle ja hankaa vahaväriä (liitu lappeellaan) lehden kohdalle. Lehden tulee olla lehtiruodit paperia vasten (lehden "oikea puoli" pöytää vasten).  Vaihtele värejä.

Sovellus:

- Käytä vain tiettyjä värisävyjä jos haluat "hillityn" työn. Kokeile vaikkapa pelkistettyä mustavalkoista (lehdetkin vain mustalla, harmaalla ja valkoisella).

- Aihetta voi vaihdella, esim. karhu, orava, pupu, käärme, lintu...

 





Vadelmat + madot

Taso: 1-2lk (mallityöt 2lk oppilaiden)

Tavoitteet: valööri (vaalea-tumma samasta väristä), vihreän värin sekoittaminen (mato)

Tarvikkeet: vahavärit, vesivärit, (vadelmia tarkasteltaviksi)

Toteutus:

- Tarkastellaan vadelman rakennetta (koostuu "palleroista").
- Piirretään iso vadelma vahavärillä paperille "pallero kerrallaan." (Voidaan piirtää myös päälle tuleva vihreä kanta.)
- Maalataan pallerot niin että niissä olisi käytetty vadelmanpunaisen erilaisia sävyjä (tummaa + vaaleaa). Jätetään kuivumaan.
- Piirretään mato vahaväreillä erilliselle paperille ja jaetaan se "osiin" tai koristellaan vahaväreillä.
- Maalataan mato erilaisilla vihreän sävyillä (vesivärit) ja jätetään kuivumaan.
- Leikataan vadelma irti kun vesiväri on kuivunut. Tehdään saksilla/mattoveitsellä vadelmaan viilto, jos halutaan pujottaa mato "kurkkaamaan aukosta". 
- Leikataan mato irti kun vesiväri on kuivunut. Madon voi pujottaa vadelmaan tehtyyn viiltoon, tai sen voi liimata vadelman päälle. 






Muuttolinnut

Taso: 1-6lk (mallityöt 2lk oppilaiden)
Tavoitteet: Ruskavärien sekoittaminen vesiväreistä, linnun muodon hahmottaminen ja piirtäminen, toimiva sommittelu
Tarvikkeet: syksyisiä lehtiä ulkoa, vesivärit, mustaa paperia, (lintujen kuvia)
Toteutus: 
- Haetaan ulkoa syksyisiä ruskalehtiä. Lehdessä oltava vähintään kolmea eri väriä. 
- Tutkitaan lehtien värejä (dokumenttikameralla voi suurentaa, tulee mielenkiintoisia värimaisemia). 
- Jokainen maalaa paperiin oman lehtensä värisävyjä. Väriä voi myös roiskia lopuksi. Jätetään kuivumaan.
- Hahmotellaan lintu mustalle paperille. Tarvittaessa myös esim. oksa. Leikataan irti. 
- Leikataan työlle sopivankokoiset kehykset mustasta paperista. 
- Kun tausta on kuivunut, sommitellaan lintua (ja oksaa) taustapaperin päälle (laitetaan myös kehykset jotta nähdään kokonaisuus). Kokeillaan erilaisia sommitteluvaihtoehtoja.
- Liimataan lintu ja oksa kiinni taustapaperiin. Kiinnitetään mustat kehykset paikoilleen. 








Sienet

Taso: 1-2lk (malllityöt 2lk oppilaiden)
Tavoitteet: Oma suunnittelu ja toteutus. Saksien käyttö. Hahmottaminen (oikeankokoiset osat silkkipaperista). Tarkkuus. 
Tarvikkeet: värillistä paperia/kartonkia, silkkipaperia, (kuvia sienistä)
Toteutus: 
- Piirretään eri muotoisia sieniä suunnittelupaperille. Jokainen valitsee omista suunnitelmistaan jonkun jota lähtee toteuttamaan.
- Piirretään sieni värilliselle paperille/ kartongille. Piirretään paksut reunat. 
- Leikataan aukot sienen jalkaan ja lakkiin.
- Leikataan silkkipaperista sopivankokoiset palat aukkokohtiin.
- Levitetään liima sienen reunoihin ja painetaan silkkipaperit aukkojen peitoksi. 
- Jätetään kuivumaan.






Ruskametsä ja metsäneläimet

Taso: 1-2lk (mallityö 1lk oppilaan)
Tavoitteet: Ruskavärien sekoittaminen vesiväreillä. Tarkka leikkaaminen (eläimet).
Tarvikkeet: syksyisiä ruskalehtiä ulkoa, (eläinten kuvia), vesivärit, (peitevärit)
Toteutus: 
- Haetaan ulkoa syksyisiä ruskalehtiä joissa on erilaisia värejä. Tarkastellaan värisävyjä (dokumenttikameralla voi suurentaa). 
- Sekoitataan vesiväreistä ruskavärejä ja maalataan niitä paperille. Jätetään tausta kuivumaan. 
- Väritetään eläimet (valmiita kuvia) tai leikataan ne mustasta paperista. Voidaan myös itse piirtää eläimet erilliselle paperille, värittää ne ja leikata irti. 
- Kun tausta on kuivunut, siihen voi maalata mustalla peitevärillä puita yms. metsän kasvillisuutta. Annetaan kuivua. 
. Liimataan eläimet paikoilleen.








Syksyinen koivu

Taso: 1-3lk (mallityö 1lk oppilaan)
Tavoitteet: Koivun muoto ja väritys. Sommittelu. (vihreän värin sekoittaminen)
Tarvikkeet: vahavärit, pullovärit, (värillistä paperia taustaan), koivun kuvia tai tarkastellaan puita ulkona
Toteutus: 
- Tarkastellaan ulkona koivuja, niiden muotoa ja väritystä. Voidaan myös katsoa kuvia luokassa.
- Hahmotellaan puu lyijykynällä vaaleansiniselle taustapaperille. (Mieti minkälaisen tunnelman haluatte, voi myös käyttää esim. harmaata tai mustaa paperia.)
- Väritetään puun runko ja oksat vahaväreillä.
- Painellaan sormella lehdet (pulloväreillä). Voidaan samalla opetella vihreän värin sekoittamista.







Viljakranssi

Taso: 1-6lk (mallityöt 2lk oppilaiden)
Tavoitteet: symmetria, lämpimät/kylmät värit
Tarvikkeet: erilaisia viljankorsia tai kuvia niistä, vesivärit, vahavärit.
Toteutus: 
- Piirretään neliönmuotoiselle paperille viivat viivottimella nurkasta nurkkaan tai tehdään pelkät taitokset rajaamaan alueita.
- Voidaan opetella / kerrata kylmät ja lämpimät värit.
- Piirretään vahaväreillä viljankorret ympyrän muotoon ja väritetään keltaisen ja oranssin sävyillä (lämpimiä värejä).
- Maalataan tausta kylmillä väreillä, maalataan vastakkaiset kolmiot samalla värillä.
 






Syksyn puu, pointillismi

Taso: 1-6lk (mallityö 2lk oppilaan)
Tavoitteet: pointillismin alkeet, pisteistä koostuvan kuvan hahmottaminen
Tarvikkeet: pullovärit
Toteutus: 
- Tarkastellaan pointillistisia taideteoksia. Käydään opetuskeskustelua menetelmästä.
- Hahmotellaan lyijykynällä oma aihe (puu) paperille.
- Maalataan sormenpäällä väriä painelemalla, pulloväri tai sormiväri sopii tarkoitukseen hyvin. Tehdään pisteita "sopivasti", ei liian vähän eikä liikaa niin että pisteet sekoittuisivat toisiinsa. 
- Tarkastellaan töitä kaukaa jolloin kuvat hahmottuvat paremmin.






Käsineet ja pipot

Taso: 1-6lk (mallityöt 1lk oppilaiden)
Tavoitteet: oma suunnittelu, ihmisen kasvojen piirtäminen
Tarvikkeet: vahavärit, (vesivärit), (lankaa tupsuun)
Toteutus: 
- Opetellaan ihmisen kasvojen osia ja mittasuhteita. Harjoitellaan harjoituspaperille erilaisia silmiä, neniä, suita...
- Jokainen saa samankokoisen "pään" jonka leikkaa irti ja jolle piirtää lakin alareunan, simät, nenän ja suun.
- Koristellaan lakki vahaväreillä / vesiväreillä / lankoja siihen liimaamalla tms.
- Lakkiin voi tehdä helpon tupsun kierittämällä villalankaa esim. vahaliitupaketin ympärille ja solmimalla toisesta päästä kiinni, leikkaa tupsun alareuna auki. Kiinnitä tupsu lakkiin liimaamalla tai solmimalla (tee reijittimellä reikä lakin yläreunaan). 
- Piirrä erilliselle paperille lapaset tai sormikkaat omaa kättä kaavana käyttäen. Koristele ne vahaväreillä / vesiväreillä.
- Leikkaa käsineet irti. 
- Liimaa pää ja käsineet sopivanväriselle taustapaperille. 


Huom, sopii kaikenikäisille. Isommat voivat tehdä syksyn/ talven "muotiasusteet" :)